Lone Creek Fall, Bridal Veil, vaellus, vaellusreitti, nähtävyydet, vesiputous, matkablogi, matkavinkki, matkakokemus, Etelä-Afrikka, Sabie, Graskop, Hazyview, luonto, Janina Michaela

Kun päivämme päämatka lyhenikin neljännesosaan oletetusta, vapautui useita tunteja käyttää muutamassa muussa valitussa kohteessa. Olimme katselleet Sabien alueen nähtävyysvalikoimaa ja valinneet edellisessä postauksessa esittelemäni Mac Mac Pools -alueen että heti Sabien länsipuolella olevien vesiputousten keskittymän. Sabien ja Graskopin ympäriltä löytyy tosiaan niin monta vesiputousta ettei keskittymisestä puhuminen ole yhtään värikynää = kahdeksan vesiputousta noin 30-35 kilometrin säteellä. Koitappa siitä valita sitten.

Me kuuntelimme tässäkin valinnassa majapaikkamme työntekijän suosituksia, sillä hän oli käynyt useammissa ja suositteli näitä niiden erilaisuuden takia. Valitsimme reitillemme saman isomman tien varrella sijaitsevat Lone Creek Fall sekä Bridal Veil -nimiset putoukset. Paikalle löytäminen ei tuottanut ongelmia kiitos puhelimen karttasovelluksen sekä melkoisen hyvin sijoiteltujen kylttien.

LONE CREEK FALL

Otimme ensimmäisenä suunnaksemme kaukaisemman vesiputouksen. Odotuksemme eivät olleet suuret sillä, vaikka vesiputoukset ovat parhaimmillaan mielettömiä, olemme monilla reissuillamme nähneet laajan kattauksen. Siltikin itseäni jaksaa ne edelleen yhtälailla kiinnostaa sillä luonnon monimuotoisuus ja veden voima ovat pysäyttäviä.

Ymmärtääksemme käynti on aikaisemmin ollut maksuton, mutta me maksoimme siitä vajaan muutaman euron. Näitä pieniä porttimaksuja varten kannattaa olla käteistä, sillä lähes jokaisessa paikassa pääset maksamaan pienen maksun (R5-R30 eli 0,3-2€). Parkkipaikka on tasainen ja siisti, josta kävelymatkaa putoukselle on noin 200 metrin verran. Tuo polku on tasainen ja päällystetty, joten myös liikuntarajoitteiset pääsevät ongelmitta perille asti.

Huokaus. Kipusimme pusikkoportaita ylemmäs ja oksien lomasta avautuva näkymä pysäytti liikkeemme. Olimme ainoat paikalla, otimme näkymää sisään suut ammollaan. Aurinko häikäisi siniseltä taivaalta niin ettemme nähneet mistä vesi tulee, laskeeko se suoraan sinisestä taivaasta? Näinä hetkinä luonnon arvostus nousee taas muutamia leveleitä ylemmäs, sen voima on mahtava. Kahlasimme vesiputouksen alaosan lammessa, nautimme kuuman päivän viilennyksestä vesihippujen leijaillessa ympärillämme. Maapallomme, kotimme, on uskomaton paikka.

Matkan varrella mietitytti missä pääsee vessaan, mistä saa juotavaa ja syötävää – tietoa ei ollut suunnattomasti. Tässä siis tiivistyksenä, mitä Lone Creek Fallin parkkipaikalta löytyy:

• Vessa
  • Piknik-pöytiä ja puugrilli
  • Paikallisten myyntikojuja
  • Isoja käpyjä! :D Äitini on tuonut matkoiltaan ja matkoiltamme mielettömiä, erilaisia ja isoja, käpyjä jo yli 15 vuoden ajan, joten täältä nappasin muistoksi yhden.

BRIDAL VEIL

Kyseinen vesiputous tuli valikoiduksi näillä sanoin: “you can walk behind the water fall.” Emme muiden vesiputousten kanssa ole kokeneet samaa mahdollisuutta, joten olihan tämä käytävä kokemassa. Mielikuvissani näin elokuvistakin tuttuja kohtauksia kallion syvennyksistä, jonka edessä vesi valuu valtoimenaan. Mielikuvitukseni ja todellisuus eivät aivan kohdanneet, mutta saimmekin kokea jotain paljon yllättävämpää – apinoiden piirityksen.

Bridal Veil ei ole liikuntarajoitteisystävällinen sillä ylös vesiputoukselle tulee kävellä noin 1,5 kilometrin matka epätasaista kivien, kantojen ja juurien päällystämää polkua. Olimme melkein perillä vesiputouksella kun mieheni pysähtyi ja päästi suustaan ulos hätäisen litanjan kirosanoja. Sidenote: hän ei viljele kirosanoja, joten tiesin tilanteen olevan päällä. “Niitä on joka puolella. Apinoita. Tossa, tossa ja tuollakin!” Oma reaktioni oli pienehkö paniikki; nappasin lippalakit sekä omasta että mieheni päästä ja tungin ne aurinkolasiemme kanssa reppuun – apinathan nappaavat useiden blogipostausten perusteella kaiken mikä irtoaa enkä varsinkaan vahvuuksin varusteltuja arskojani ollut valmis luovuttamaan.

Seisoimme paikallamme miettien takaisin autolle lähtöä, mutta hetken punnittuamme tilannetta päätimme jatkaa matkaa. Emme pitäneet ääntä ja liikuimme rauhassa apinoiden istuessa edessä, takana ja yläpuolella olevilla oksilla. Pääsimme jonkinlaisen vesiputouksen eteen eikä se näyttänyt siltä mille majapaikkamme työntekijä sitä oli kuvaillut. Olimme nähneet haarautuvan polun juuri apinoiden välissä ja pohdimme olisiko tuo vesiputous, jonka taakse pääsee vielä ylempänä. Luultavasti.

Lähdimme kiipeämään polkua ylös ympärillä olevan metsän vain tiivistyessä ympärillämme. Polku oli joissain kohdissa vain muutaman askeleen levyinen ja pudotus alas olisi ollut ikävä. Kiipesimme kunnes löysimme vesiputouksen, pienemmän ja mitättömämmän kuin se mistä olimme lähteneet. Istahdimme hetkeksi alas juomaan ja nauttimaan. Pääsimme myös kokeilemaan miltä tuntuu pyykätä vesiputouksessa sillä mieheni luiskahti mutalammikkoon yrittäessä muuttaa asentoaan. Jatkoimme matkaamme pitkälle ja aloimme olemaan epäileviä – missä tuo vesiputous sijaitsee? Työntekijä oli puhunut muutaman kilometrin kiipeämisestä.

Piikkiokaat olivat loistavia kädensijoja – not.

Nousimme niin korkealle, että tiivis metsä loppui. Pysähdyimme ihmettelemään ja katsomaan sporttikelloni näyttämiä lukuja; olimme kiivenneet kaksi kilometriä melkein suoraa vuorenrinnettä ylöspäin ja edessämme avautui upeat maisemat sekä alapuolella pienenä plänttinä parkkipaikka, jolle jätimme auton. Pikkasen huvitti, mutta myös päätöksen teko painoi – kello alkoi olemaan jo paljon, joten meidän olisi pakko tehdä jatkopäätös nopeasti. Alueen portit suljettaisiin tiettyyn kellon aikaan ja mitä tapahtuisi jos emme kerkeäisi autollemme ajoissa?

Ei auttanut kuin lähteä takaisin alaspäin – matka taittui hieman nopeammin, vain 45 minuutissa. Palasimme ensimmäiselle vesiputoukselle, jossa henkeään haukkoi muutama saksalainen turisti. Katsoimme näkymää tarkemmin ja huomasimme, että tämä on ollut se etsitty vesiputous alusta alkaen. Pienen suihkun taakse pääsisi kipuamaan sekä oikealta että vasemmalta. Face palm -momentti.

Toimimme kelloa vastaan, mutta pakko tuon putouksen taakse oli mennä kaiken vaivan jälkeen. Poispäin kavutessamme tuuli tarttui vesiputoukseen ja suuntasi sen suoraan niskaamme. Kiitos universumi. Tuo tilanne on naurattanut meitä useampaan otteeseen – ei sitä aina kaikki asiat mene kerralla nappiin. Yllättävän vaelluksen ja eksymisen jälkeen nälkä söi meitä sisältä ja päätimme pysähtyä ensimmäiseen mahdolliseen ravintolaan. Pizza ja kylmä kivennäisvesi ei ole koskaan maistunut niin hyvältä.

Bridal Veil -vesiputouksen parkkipaikalta löytyy:

• Vessa
  • Paikallisten myyntikojuja sekä kylmälaukku, josta ostaa kylmää juotavaa. Tuli meidän hutivaelluksen jälkeen tarpeeseen.

Missä on mielestäsi mahtavimmat vesiputoukset? Ne kiehtovat, joten mielelläni otan täyttöä must visit -listalleni!

xxo,
Janina

Sinua voisi myös kiinnostaa seuraavat kokemukseni:
MAC MAC POOLS – ETELÄ-AFRIKAN LUONNON PALJUT
ETELÄ-AFRIKAN ROADTRIP ALKAA
PIKAVISIITTIEN JOHANNESBURG
TAIANOMAINEN ETELÄ-AFRIKKA

Janina Pohja avatar

Published by

14 vastausta artikkeliin “APINOIDEN PIIRITTÄMÄNÄ ETELÄ-AFRIKAN METSÄSSÄ”

1. Anni | Rajatapaukset avatar

Kauniita putouksia olette onnistuneet näkemään kaikesta epäonnesta huolimatta :) Se on jännä että vaikka putouksia on nähnyt vaikka kuinka paljon niin on niissä aina silti jotain houkuttavaa!

Todella kuumottava apinahetki! Itse en tykkää moisista otuksista laisinkaan ja olisin aivan varmasti lähtenyt pakenemaan takavasemmalle jos tuollainen poppoo olisi tullut viidakossa vastaan!

1. Janina Pohja avatar

Juuri näin. Vesiputoukset lumoaa; ne on jylhiä, kauniita, ihmeellisiä luomuksia! :)

Kohtasimme toisessa paikassa paviaaneja parkkipaikalla ja yksi niistä suurimmista lähti juoksemaan minua kohti. Nappasi kiinni kädessäni olevasta 5 litran tonkasta ja yritti sitä itselleen saada. Adrenaliini lähti virtaamaan ja lähdin sitten juosten kiertämään autoa, en antanut tonkkaa pois. :D Siinä se jahtasi sitten kunnes ohikulkevan auton kuski auttoi tilannetta. Oli täysin friikkiä ja jalat tärisi pitkään tapahtuneen jälkeen.

2. LUMOAVA PANORAMA ROUTE – ETELÄ-AFRIKKA | JANINA MICHAELA avatar

[…] myös näistä Panorama Routen kohteista: APINOIDEN PIIRITTÄMÄNÄ ETELÄ-AFRIKAN METSÄSSÄ MAC MAC POOLS – ETELÄ-AFRIKAN LUONNON […]

3. Maisemaonnellinen Johanna avatar

Onpa upeita maisemia!Olimme viitisen vuotta sitten Etelä-Afrikassa, mutta reissu tehtiin isolla seurueella ja moottoripyörillä. Maisemat vaihtuivat sen verran tiheään, ettei millekään patikoinneille olisi jäänyt aikaa. Onneksi ohjelmassa oli yksi viinitilapäivä – vuokramopojen pois luovutuksen jälkeen :)

Norjan putoukset ovat aika komeita – ja niitä on paljon. Tosin eivät aina sijaitse kovin katsojaystävällisissä paikoissa, mutta näkyvät yleensä kauas.

1. Janina Pohja avatar

Moottoripyörillä, ah upeutta! Siinä kokee matkaa hieman eri tavalla kuin autolla, wau. :) Missä päin Etelä-Afrikkaa ajoitte?

Norja <3 Monena vuonna on ollut reissu sinne tarkoitus tehdä, autolla tietenkin, mutta valitettavasti elämässä on tapahtunut aina jotain minkä takia reissu on jäänyt prioriteeteissa alemmaksi. Sinne on päästävä! Onko sinulla jotain tiettyjä kohteita suositella? :)

Liked by 1 henkilö

1. Maisemaonnellinen Johanna avatar

Lensimme Kapkaupunkiin, ja ajelimme sieltä Garden Routen suuntaan ja mm. Agulhasin majakalle. Täytyy kaivaa reittikuvaus ja kuvat esiin, ja tehdä juttu siitä, siellä koettiin paljon hienoja elämyksiä.

Patikoitiin läpi ikoninen Besseggen, käytiin Preikestolenilla ja Hardangerviddassa, eli upeissa maisemissa liikuttiin. Yritänpä linkittää jutut inspiraatioksesi tähän, onnistuneekohan? https://johannasuomela.com/tag/norja/

4. Pirkko / Meriharakka avatar

Apinat ovat kyllä vähän pelottavia – jotenkin miellän ne likaisiksi ja mahdollisesti tauteja levittäviksi, joten vaikka ne joskus ovat myös söpöjä ja niistä mielelläni nappaan kuvan, niin yritän kuitenkin säilyttää myös etäisyyden. Hyvä muistutus tuo, että irtoavista tavaroista kannattaa pitää vaarin. Kohta alkavalla Karibian kierroksellamme ainakin St Kittsillä on kuulemma vihermarakatteja enemmän kuin asukkaita, joten siellä pitänee pitää varansa!

1. Janina Pohja avatar

Nyökyttelen. Minua pelotti juuri ne taudit ja mitä jälkeä aggressiivinen paviaani voi kimppuun hyökätessä saada aikaan. Eivät olleet enää kovin söpöjä kun juoksivat päin ja asettivat minut sitä kautta vaaraan. Tavaroista kannattaa tosiaan pitää kiinni ja huolta, ne nappaa yhtäkkiä ohimennen mitä vain. Uskaltavat tulla aivan iholle, joten tavarat eivät ole turvassa vaikka olisivat edessäsi pöydällä – ellet pidä niistä kiinni.

Ihanaa reissua!

5. Janni / Lentopelko avatar

Miten ihania kuvia! Tuonne kun pääsisi itsekin seikkailemaan, aivan upeita nuo vesiputoukset. Me ollaan tällä hetkellä Siem Reapissa ja myös Angkorin alueella apinoita riittää. Otin yhdestä oppaasta mallia ja juotin vauva-apinaa pullonkorkista, illalla guesthouselle saavuttua kuulin että yhtä tyttöä oli purrut apina ja olikin sitten lähdetty kiireellä sairaalaan.

1. Janina Pohja avatar

Suosittelen suuresti! Jonain päivänä itsekin palaan näihin maisemiin varmasti. :) Meillä kävi vielä tosiaan hyvä tuuri eikä muita turisteja parveillut kohteissa vaan paikan päällä pystyi nauttimaan rauhasta.

Olet ollut kyllä rohkea! Olitteko omillanne vai oliko juoton aikana opas vielä mukana? Mua lähti jahtaamaan Kapkaupungissa sellainen luultavasti perheenpää-paviaani, aivan hervottoman kokoinen – olin täyttämässä vesipulloa 5 litran tonkasta ja hän sitten juoksi siihen kiinni yrittäen saada sen. Oli kyllä show ja oikeasti pelkäsin sen reaktiota, mitä puremisesta/muusta aggressiivisuudesta voisi käydä. Arvaamattomia kavereita varsinkin noissa nähtävyyskohteissa, jossa ovat tottuneet saamaan turistien ruoat jne. Samalla paikalla myös paikalliset bussikuskit heittivät eväänsä mäkeen kun paviaanit lähtivät juoksemaan päin.

6. Simo avatar

Näyttää aika mahtavalta paikalta! Kyllähän tommosten maisemien takia kelpaa hetken apinoistakin kärsiä. :P Itte oon Islannissa törmänny tähän mennes päheimpiin vesipuistoihin!

1. Janina Pohja avatar

Islanti – siitä niin monet puhuvat ja olen jo useampaan otteeseen katsonut sinne lentoja mutta vielä ei ole sopivaan väliin löytynyt järkevän hintaista matkaa. Jonain päivänä!

7. Elina Marjaana Travel Blog avatar

Ihana lukea näitä sun Etelä-Afrikan juttuja! Oma reissuni sinne lähestyy pian, joten kiva saada vinkkejä mahdollisista paikoista, joissa kannattaa käydä. Apinat on musta tosi pelottavia, vaikka niitä onkin hauska seurata kauempaa. Sain kerran perääni vihaisen apinan ja se todisti kyllä sen, miksi meillä on sanonta apinanraivolla. :) Odotan kyllä tosi innoissani tulevan reissun luontopäiviä, näyttää niin kivalta ja vehreältä pitkän talven jälkeen.

1. Janina Pohja avatar

Voi että, ihana reissu on tulossa! Toivottavasti voin jatkaa reissuvinkkien jakamista. :) Kysythän myös jos asioita mietityttää, mielelläni vastaan!